Posts

Showing posts from November, 2012

Hujan dan Surau

Image
السلام عليكم

Perasan tak yang semenjak pertengahan bulan 10 tahun 2012 ni kan, setiap petang hujan. Pagi bukan main panas, sampai petang je SEJUK sangat ! Dan kemudiannya, hujan~ Wuu ~ Bestkan hujan petang-petang. Tidur pon sodap kan =D Rumah Opie tepi sekolah ja. Dekat sangat. Nak balik rumah dalam hujan pun boleh. Tapi, doh kalau hujang lebak guane ? Ce citer ce mane teman nak balik ke rumoh teman ? Hang pikir senang ka nak balik rumah dalam hujan lebat na hai ? Den balik umah den dalam hujan renyai renyai pon den ditego omak den balik basah basah.

Tapi, kalau Opie balik sekolah dalam pukul 2 hingga 3, boleh la Opie redah hujan yang tak berapa nak lebat, sebab mak Opie pergi kerja. Tapi, selalu nya , time time Opie nak balik sekolah la hujan turun dengan lebatnya =..= Jadi, selepas solat, Opie dan Najihah mengambil keputusan untuk lepak di surau. Rumah Najihah dekat dengan rumah Opie , seberang jalan ja rumah dia ngan rumah Opie. Jadi kitorang balik sama2. Biasanya, Opie akan jalan …

Salam Maal Hijrah 1434H ^^

Image
السلام عليكم


Hai korang ! Waaa , orang Islam dah sambut tahun baru ni ! Opie harap, tahun 1434H ni lebih baik dari tahun yang lalu. Azam Opie ? Maleh Opie nak nyatakan, yang tahun lepas punya pun Opie tak menjalankannya dengan sepenuh hati. Tapi, Opie ada terjumpa TIPS yang boleh kita guna untuk berhijrah ke arah yang lebih baik =D Jom usha =)


Petunjuk itu ada di jalan mereka yang mencarinya ;)

Hate PBS So Much !

Image
السلام عليكم

Hey guys ! Okayh, now I want to update my blog in English. Sorry if you can't understand my English because I'm not so good in English. But, at least I try right ? Okay, let we start the story. You know right that the government introduce the students a new system ? If, you don't know about it, let me tell you. The students that were born in 1999 and the next younger generation will not sit for PMR and UPSR. but there's a new system called Pentafsiran Berasaskan Sekolah (PBS). This new system is very suck ! Many of my friend hate it.

The PBS have 6 Band's. And in every band, there will be a number of "deviden" and "elimen". It is hard to me ! The teachers will test us after they have taught us a topic. Band 1 is a level where the students have understand what they have learned. Then, the teachers will give us Band 2, Band 3, Band 4 and so on. But ! If the student fail to answer a Band, we can't do the other band. At the end of …